Udgivet i

Fra 3D-model til bronzeskulptur

3d model i ZBrush

Der er flere måder en skulptur kan blive til på. Normalt modellerer jeg i voks eller SuperSculpey med hænderne. Modellerne støbes herefter enten Cire Perdue eller ved sand-støbning.

En anden måde at fremstille modellerne på kan være ved 3D-modellering. Nogle af de programmer der anvendes til dette, er: Rhino3D, ZBrush og NomadSculpt.

Kat modelleret i ZBrush

Forlægget til denne skulptur af en egyptisk kat, er en model jeg har fremstillet i gips (og ler) ved et kursus hos kunstner og bronzestøber Thomas Andersson. Jeg har modelleret den ydre form og udhulet modellen så den ikke er massiv. Herefter har jeg importeret den i Preform, der er et slicer-program der forbereder modellen til 3D-print. I det følgende billede ses 3d-modellen i Preform hvor der er tilføjet støtter der skal medvirke til at understøtte printet mens det bygges op.

STL-fil importeret i Preform.

Modellen printes herefter i Castable wax på en Formlabs Form 3 resin-printer.

Printet voks-model monteret på silikone-base.

Herefter monteres den printede voks-model på et vokstræ og en silikone-base. Den indstøbes i gips. Gipsformen udbrænder i en ovn i ca. 10 timer hvor voksen forsvinder og efterlader et hulrum efter modellen. Gipsformen er herefter klar til at blive vakuum-støbt med flydende varm bronze.

Kat støbt i bronze

Herefter renoveres bronzeskulpturen. Den afrenses for gipsrester, støbekanter med videre slibes af og overfladen gives ensartet struktur.

Patineret bronzeskulptur af kat.

Til sidst patineres bronzeskulpturen. Katten har fået en flot blågrøn tone ved denne patinering.

Se den færdige bronzeskulptur – her.